Leckdo je označuje za naději pro auta se spalovacím motorem, která by udržela naživu i po roce 2035. Vedle expertů z petrochemického průmyslu si to o syntetických palivech začínají myslet už i politici při debatě o tom, kdy skončí prodej nových aut poháněných benzinem nebo naftou. Zatím je však brzo na fanfáry. Podle předsedy Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka na světě funguje nebo je ve výstavbě kolem dvaceti výroben. Jsou to ale zatím spíše jen poloprovozy. Jeden otevřela loni v prosinci automobilka Porsche na jihu Chile. V prvním roce provozu by měla fabrika vyrobit 130 tisíc litrů syntetických paliv, v dalších třech letech by se produkce měla zvednout na 55 milionů litrů. Přitom jen roční spotřeba Česka je zhruba osm miliard litrů paliv.

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se