Na jaře 2019 to působilo trochu jako zjevení: Jakub Nešetřil, průkopník české startupové scény, který svou společnost Apiary dva roky předtím prodal softwarovému kolosu ze Silicon Valley Oraclu, ohlásil, že zakládá neziskovou organizaci. Ale ne jen tak obyčejnou − technologickou, ajťáckou, takovou, která naplní motto „skrz jedničky a nuly měníme Česko k lepšímu“. Inspirací mu byly zahraniční dobrovolnické spolky, které sdružují programátory a ti se pak ve volném čase věnují smysluplným digitálním projektům. A podobně jako v byznysu také v charitativní sféře dvaačtyřicetiletý syn známého matematika Jaroslava Nešetřila uspěl − po dvou letech je Česko.Digital největší organizací svého druhu v Evropě a možná i na světě, zapojeno je do ní přes čtyři tisíce lidí. Jakub Nešetřil se z Česko.Digital ale částečně stáhl, přešel do správní rady a v roli výkonné šéfky ho nahradila čtyřicetiletá Eva Pavlíková.

Jejich společná stopa − a také další spoluzakladatelky Radky Horákové, toho času na mateřské − v české společnosti začíná být docela výrazná: během první covidové vlny dali dobrovolníci z Česko.Digital dohromady nejprve portál Dámeroušky.cz, podíleli se na architektuře chytré karantény a v rámci projektu Učíme on-line pomáhali tisícům pedagogů s přechodem do světa virtuální výuky, v závěru roku pak pomohli vládě stvořit webový rozcestník Covid portál. Na triku toho ale mají mnohem víc − budují portál, kde si lidé zjistí, zda nic nedluží státu, pomáhají on-line shánět psychologickou pomoc, úřady učí, jak vypisovat zakázky moderně a inovativně, spustili aplikaci Jehlomat, která má usnadnit likvidaci odhozených injekčních stříkaček v ulicích… Nešetřil se loni díky práci Česko.Digital stal osobností roku v cenách Křišťálová lupa, Pavlíková se zase umístila mezi dvacítkou laureátů cen Innovators, které udílí Hospodářské noviny spolu se serverem CzechCrunch.

Ale to všechno je prý teprve začátek, z Česka by rádi rozšířili působnost své neziskové organizace do celé Evropy. A v tom jim mají pomoct i úspěšní čeští podnikatelé a firmy: partnerem je internetový výsledkový servis Livesport nebo Nadace PPF, peníze už dřív poslala Nadace České spořitelny či Bakala Foundation, o spolupráci Česko.Digital jedná také s internetovými miliardáři Janem Bartou a Dušanem Šenkyplem.

Jakube, před dvěma lety jste zakládal Česko.Digital jako novátorský projekt s mottem „skrze jedničky a nuly měníme Česko k lepšímu“. Povedlo se to?

J. N.: Překonalo to očekávání a Česko.Digital vyrostlo víc a rychleji, než jsem tušil. S opatrností jsem předpokládal, že tu je víc než jen moje omezená bublina lidí, kteří by rádi pomohli něčemu dobrému a měli pozitivní vliv na svět kolem sebe, ale že je ta skupina takhle velká, jsem nevěděl. Všichni z té pozitivní vlny čerpáme energii, je fajn vidět, že dost lidí nerezignovalo a nechtějí jen nadávat.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se