Hlouček mužů v oblecích prochází automobilovou prodejnou na okraji Kladna. Střídavě se obrací k postavě ve svém středu. Mluví o technologiích, ziscích, vystavených autech i o tom, jaký o ně mají místní zájem. Osoba, kolem které se všechno točí, má krátké blond vlasy a i s podpatky neměří více než 160 centimetrů. A přesto je z ní cítit přirozená autorita respekt. Aby ne, je to šéfka automobilky Citroën, která se vůbec poprvé přijela podívat do Česka.
- Rozhovor s Martinou Navrátilovou o tenisu, politice, rovných právech žen a homosexuálů...
- Portréty nastupující generace světových lídryň z pera výrazných Češek.
- Interview s elitní vědkyní Jennifer Doudnaovou, která objevila unikátní metodu na úpravy DNA.
- Žebříček TOP ženy Česka včetně rozhovorů s vybranými finalistkami.
- Příběhy nejúspěšnějších světových start-upů založených a vedených ženami.
- S elitní investorkou Reshmou Sohoniovou o evropské technologické scéně, stěhování z Indie do USA a o tom, proč dává peníze českým start-upům.
- 124 stran inspirativního čtení jen za 99 Kč.
V automobilovém světě je na vrcholných manažerských pozicích žen málo a přímo ve vedení jich je tolik, kolik má na zadní noze tapír prstů, tedy tři. V roce 2014 se šéfkou celého koncernu General Motors, kam patří značky jako Chevrolet nebo Cadillac, stala Mary Barraová a jen o pár měsíců později, konkrétně 1. června 2014, nastoupila na post šéfky Citroënu Linda Jacksonová. "Nebylo to obvyklé. Nejen proto, že jsem žena, ale hlavně proto, že jsem Britka, a přitom vedu francouzskou, v mnoha směrech konzervativní automobilku," uvažuje.
Mezi nejúspěšnější ženy na nejvyšších postech automobilek patřila ještě v letech 2011 až 2018 Annette Winklerová, ředitelka výrobce městských miniaut Smart, což byla původně divize Mercedesu, nyní ale částečně spadá pod čínský koncern Geely. Mary Barraovou a Lindu Jacksonovou pak loni na podzim doplnila Clotilde Delbosová, která se z postu viceprezidentky a finanční ředitelky posunula do nejvyššího křesla Renault Group (oficiálně je prozatímní generální ředitelkou).
"Mary Barraová mi tenkrát poslala milý vzkaz s tím, že mě vítá v branži a přeje mi štěstí, to bylo milé. Obecně se to ale mění, pamatuji si například na automobilové konference před dvaceti lety, kdy z 300 lidí jsme byly ženy jen tři, dvě z oboru lidských zdrojů a já. Teď už je tam žen mnohem více," říká Linda Jacksonová a dodává: "Pozitivní diskriminaci v tom smyslu, aby se na posty dosazovaly ženy jen proto, že jsou ženy, ovšem nemám ráda. Určitě je nutné uvažovat o tom, proč je žen v automobilovém průmyslu méně, ale moje přesvědčení je takové, že když jste ve svém oboru dobrá, okolí si toho všimne. A nekorektně přiznávám, že o to víc, když jste v tomto výrazně mužském světě žena."
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.